Version anpassad för utskrift kan laddas ner här i PDF format.


Sågvreten är en samfällighetsförening där varje hus är enskilt ägt. Alla boende i området är medlemmar i föreningen och via en medlemsavgift finansieras de gemensamma funktionerna som gatubelysning, vatten, vägunderhåll samt allmän skötsel av området.

Det är av stor vikt att presumtiva köpare informeras om föreningen och de åtaganden som åligger en ny ägare av en fastighet i området. Nedan följer sådan information som bör förmedlas i samband med en försäljning.

Föreningsavgift

Föreningsavgiften är för närvarande 750 kronor per månad och bestäms av föreningsstämman årligen. Föreningens underhålls- och förnyelseplan används som grund för justeringar av föreningsavgiften och syftet är att föreningen ska ha en god planering och ekonomi för framtiden.

Cirka hälften av föreningsavgiften utgörs av kostnaden för hushållens vattenförbrukning.

Ytterligare information om aktuell föreningsavgift samt avgiftens fördelning går att hitta på hemsidan under medlemsinformation.

Föreningsavgiften ska betalas via autogiro, se ägarbyte för mer information.

Föreningsavgift

Ägarbyte

I samband med ägarbyte är det viktigt att säljare och köpare informerar föreningen om att ägarbyte skett. Föreningen i sin tur uppdaterar ägarförteckningen samt informerar redovisningsbyrån om ägarbytet så att autogiro för månadsavgiften knyts till de nya ägarna.

Blanketter för att informera föreningen om ägarbyte sker via blanketten "Vattenavläsning vid avflyttning", läs mer under rubriken säljare.

Säljare

Vattenavläsning för reglering av vattenkostnad innan utflyttning samt registrering av de nya ägarna i föreningens register ska skötas av säljaren genom följande blankett.

Vattenavläsning vid avflyttning PDF

Ifylld blankett kan med fördel e-postas till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller lämnas i brevlådan på Sågvreten 136. Brevlådan finns vid det lilla huset vid vändplanen vid första infarten till området.

Köpare

Föreningsavgiften ska betalas genom autogiro och ett medgivande om autogiro-anslutning ska lämnas in till föreningen av den nya ägaren i samband med överlåtelse.

Autogiroanmälan PDF

Ifylld blankett kan med fördel e-postas till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller lämnas i brevlådan på Sågvreten 136. Brevlådan finns vid det lilla huset vid vändplanen vid första infarten till området. I väntan på anslutning till autogiro kan föreningens bankgiro-nummer användas för betalning av föreningsavgiften. Bankgiro: 120-9469  

Styrelsearbete

Samfällighetens förvaltning sköts av en föreningsstyrelse som tillsätts av en föreningsstämma årligen. Förvaltningen av föreningen och föreningens anläggningar är beroende av att boende tar sitt ansvar och deltar i styrelsearbetet samt vid städdagar m.m.

Det är av stor vikt att mäklare informerar presumtiva köpare om de förväntningar som finns på fastighetsägare inom föreningen när det gäller engagemang i den gemensamma förvaltningen.

Här finns mer information om styrelsearbetet och en beskrivning av föreningens förvaltning.

Kontakt med styrelsen

Kontaktuppgifter för styrelsemedlemmar finns på hemsidan under styrelsen.

Kontaktuppgifter för styrelsemedlemmar

Överlåtelsepriser

Föreningen tillhandahåller en sammanställning av överlåtelsepriser från 2008 och framåt, överlåtelsepriserna finns på hemsidan under medlemsinformation.

Överlåtelsepriser

Ytterligare information

Föreningen har en hemsida som innehåller det mesta en boende behöver för att förstå hur föreningen fungerar och hur föreningsstyrelsen arbetar. Föreningen använder sedan 2012 hemsidan som huvudsaklig informationskanal. Boende kan genom att registrera sig på hemsidan få åtkomst till information och dokument som rör styrelsens arbete, föreningsstämmor m.m.

www.sagvreten.se


Fakta om föreningen

Föreningens namn: Samfällighetsföreningen Sågvreten

Organisationsnummer: 716458-2806

Adress: Sågvreten 136, 818 32 Valbo

Bankgiro: 120-9469  

Anläggningsår: 1983

Registreringsår för föreningen: 1984

Antal fastigheter: 86 st. Inga gemensamma lokaler ingår i föreningen.

Bostadsyta: Ca 130 kvm beroende på fastighetstyp. Tre olika fastighetstyper finns och fastigheternas beskaffenhet beskrivs närmare under medlemsinformation, hus och teknik på hemsidan. 

Föreningsavgiften inkluderar: Styrelsearbete och administration, drift och underhåll, vatten, avsättning till underhållsfond, elavgift för drift av gatubelysning och vattenförsörjning, gemensamma aktiviteter såsom vår- och höststädning. En fullständig beskrivning över hur föreningsavgiften är fördelad finns på hemsidan under medlemsinformation.

TV: Digital/Bredbands-tv, Boxer eller parabol. Avtal tecknas enskilt av fastighetsägare.

Bredband/internet: Merparten av områdets fastigheter är anslutna till det kommunala fibernätet som ger bredbandshastigheter mellan 10 mbit/s och 1000 mbit/s. Avtal om bredband tecknas enskilt av fastighetsägare.

El: Avtal om hushållsström tecknas enskilt av fastighetsägare.

Vattenavgift: Betalas gemensamt för hela föreningen och kostnaden för detta är inkluderad i föreningsavgiften. Reglering av faktisk förbrukning sker årsvis efter avläsning. Mer information om vatten och avläsning finns på hemsidan under medlemsinformation.

Årsredovisning: Årsredovisning kan lämnas via e-post vid intresse, kontakta styrelsen eller skicka en förfrågan till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Renovering och förnyelse: 

  • 2022: Ny tryckstegringspump
  • 2021: Spolning av spillvatten- och dagvattensystemet
  • 2018: Filter för minskad kalkutfällning
  • 2018: Markskötsel av föreningens skogsområden
  • 2015, Översyn av dränering i anslutning till kullen
  • 2015, Gatubelysning med kvicksilver utbytt till LED-lampor
  • 2015: Indragning av fibernät för höghastighetsanslutning till internet
  • 2015: Målning av pumphus och förrådsbyggnad
  • 2013: Asfaltering med ny beläggning
  • 2012, Inköp av totalt 14 stycken farthinder 
  • 2011: Södra informationsskylten flyttad 
  • 2010: Slamsugning av brunnar inom hela området  
  • 2009: Fällning av träd på kullen samt områdets delar som angränsar till kommunal mark efter inspektion 
  • 2006: Vattenmätare utbytt och backventiler installerade 
  • 2005: Förrådsbyggnaden ommålad
  • 2004: Lager i vattenpumpar utbytta 
  • 2002: Informationsskyltar med områdeskartor installerade 
  • 2001: Förrådsbod samt gemensam stege inhandlades
  • 2001: Pumpar utbytta i pumphus
  •