Området Sågvreten byggdes upp under 1983. Idag finns det 86 bostadsfastigheter som tillsammans bildar Sågvretens Samfällighetsförening.

1983 togs ett anläggningsbeslut av Fastighetsbildningsmyndigheten i Gävle kommun angående inrättande av en gemensamhetsanläggning för bostadsområdet Sågvreten. Beslutet innebär att vår förening, Sågvretens samfällighetsförening, har eget ansvar inom kvartersmark (alla hushåll) för drift och underhåll av bostadsområdet Sågvreten.

Föreningens stadgar är upprättade enligt lagen om förvaltning av samfälligheter. Där framgår bland annat vad föreningen förvaltar, styrelsens sammansättning och när årsstämman ska äga rum. Stadgarna hitta du här.

Mer information om vad en samfällighet omfattar och styrs av hittar du under regelverk och stadgar.