Styrelsen1983 togs ett anläggningsbeslut av Fastighetsbildningsmyndigheten i Gävle kommun angående inrättande av en gemensamhetsanläggning för bostadsområdet Sågvreten. Beslutet innebär att vår förening, Sågvretens samfällighetsförening, har eget ansvar inom kvartersmark (alla hushåll) för drift och underhåll av bostadsområdet Sågvreten.

Föreningens stadgar är upprättade enligt lagen om förvaltning av samfälligheter. Där framgår bland annat vad föreningen förvaltar, styrelsens sammansättning och när årsstämman ska äga rum. Se stadgar.

Styrelsen består normalt av en ordförande, tre stycken ledamöter samt lika många ersättare. Styrelsen har som mål att sammanträda minst en gång i kvartalet. På föreningens årsstämma, som hålls i april varje år, behandlas val av styrelse, föreningens bokslut samt medlemmarnas motioner.

Läs en presentation av styrelsen för att få veta hur ansvaret är fördelat inom föreningen för det innevarande verksamhetsåret. Du kan alltid vända dig till någon i styrelsen med frågor och funderingar, se kontaktuppgifter (kräver inloggning).

Styrelsen ansvarar för föreningens drift och underhåll av 6 olika ansvarsområden.

  1. Internt gatunät beläget på kvartersmark
  2. Gatubelysning eller motsvarande gemensamma yttre belysning
  3. Parkmark-, gångvägnätet samt lekytor och kullen på kvartersmark
  4. Ledningsnätet för dagvatten på kvartersmark
  5. Vattenledningsnätet på kvartersmark samt anordningar för central vattenmätning
  6. Avloppsnätet inom kvartersmark

Den 15 april 2013 antog föreningen vid ordinarie föreningsstämma en Underhålls- och förnyelseplan för samfälligheten som sittande styrelse har till uppgift att förvalta. Underhålls och förnyelseplanen skall förnyas som minst vart fjärde år.