Vid förvaltning av en gemensamhetsanläggning uppkommer normalt kostnader för utförande, drift och förnyelse av anläggningen. Andra utgifter är kostnader för t.ex. kallelser, sammanträden, arvoden och försäkringar. Förvaltningen kan ibland även ge vissa inkomster.

Ekonomiansvaret inom föreningen är utlagt på redovisningsbyrån Effektiv Redovisning. All kontakt med redovisningsbyrån ska ske genom styrelsen, se kontaktuppgifter.

Fondavsättning
För vissa fall föreskriver lagen en skyldighet för samfällighetsförening att göra fondavsättningar för en gemensamhetsanläggnings underhåll och förnyelse. Det gäller samfällighetsföreningar, främst inom storkvarter, som förvaltar gemensamhetsanläggningar av kommunalteknisk natur såsom VA, värme, parkeringsplatser och grönområden eller som annars är av större värde (SFS 1989:727).

Som stöd för beräkningen av den årliga avsättningen har Sågvretens samfällighet upprättat en underhålls- och förnyelseplan. I den framgår vilka åtgärder som kan bli nödvändiga på sikt och genom att bedöma anläggningarnas värde och livslängd kan vi skapa oss en uppfattning om vilka medel vi måste avsätta. Av underhålls- och förnyelseplanen framgår också hur föreningens fondkapital ska förvaltas och användas. 

Lån
En samfällighetsförening har möjlighet att utan särskild säkerhet uppta lån av bank eller stadshypoteksinstitut. Långivarens fordran säkerställs genom att föreningen enligt en särskild lag (SFS 1973:1152) har förmånsätt för sina fordringar i de delägande fastigheterna.

Hur föreningen ser på upptagning av lån framgår av underhålls- och förnyelseplanen.

Uttaxering
Om föreningens behov av medel inte täcks på annat sätt skall bidrag uttaxeras av medlemmarna. Normalt sker uttaxering endast en gång per år. Uttaxeringen grundas på de andelstal som gäller för fastigheternas deltagande i gemensamhetsanläggningen.

Uttaxeringen sker enligt en debiteringslängd som skall grunda sig på en utgifts- och inkomststat vilken godkänts av föreningsstämman. Debiteringslängden skall innehålla uppgift om vilket belopp som skall uttaxeras, vad som belöper på varje medlem och när betalning skall ske. Debiterat och till betalning förfallet belopp är direkt utmätningsbart.

Skattefrågor, fondavsättning
En samfällighetsförening är inte skyldig att betala skatt. Föreningens utgifter och inkomster fördelas istället på delägarna. Dessa får sedan betala skatt enligt de regler som gäller för den typ av fastighet som delägarfastigheten utgör i beskattningshänseende. Inkomster av räntor och dylikt behöver inte inkomstdeklareras om beloppet understiger 600 kronor per år och fastighet.

Mer information finns hos Skatteverket (Skatteregler för samfälligheter, pdf)

Skattefrågor, avdrag för ränteutgifter
Som enskild fastighetsägare har du rätt att ta upp kostnader för samfällighetens lån i din deklaration. Avdraget görs under rubriken ”Avdrag för ränteutgifter m.m.” i inkomstdeklarationen. Om du äger fastigheten till hälften så fördelas ränteutgiften mellan ägarna. 

Föreningen har ingen skyldighet att sända ut årsbesked till medlemmarna men informationen om ränteutgifter per år ska kunna erhållas och återfinns normalt som en del av årsredovisningen som går ut till alla medlemmar i anslutning till årsstämman.

Mer information finns hos Skatteverket (Skatteregler för samfälligheter, pdf)

Försäkringsfrågor
Det är viktigt att föreningen har ett fullgott försäkringsskydd, inte bara för föreningens anläggningar utan även omfattande rättsskydd och ansvar. De större försäkringsbolagen tillhandahåller särskilda samlingsförsäkringar för gemensamhetsanläggningar. En sådan försäkring kan t.ex. omfatta brand-, vattenskada och inbrott för garage, värmeväxelcentral med byggnad, tvättstuga och förråd.

Dessutom kan i försäkringen ingå bl.a. ansvar, rättsskydd, maskinförsäkring och annan skada. En sådan försäkring ger skydd endast för plötslig och oförutsedd skada varför skador som uppkommer genom ålder och slitage lämpligen kan täckas genom t.ex. en reparationsfond eller lån.

Sågvretens samfällighetsförening är försäkrad hos If Skadeförsäkring och det är styrelsens uppgift att regelbundet ser över försäkringen.