Regelverk och stadgarEn samfällighet består av mark, anläggningar, rättigheter med mera som gemensamt tillhör flera fastigheter. En samfällighetsförening upprättas normalt efter anläggning av ett nytt bostadsområde för att ansvara för förvaltningen av de gemensamma tillgångarna. Sågvretens samfällighet förvaltar förutom mark även väg, vatten och avlopp samt elledningar till samtliga 86 fastigheter. Medlemmar i samfällighetsföreningen blir de som köper en fastighet inom samfälligheten. 

Det betyder att boende i Sågvreten är gemensamt ansvariga för drift och underhåll av våra gemensamma anläggningar inklusive mark och grönområden.

Samfälligheter regleras i lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter, fastighetsbildningslagen (1970:988), anläggningslagen (1973:1149) och lagen (1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet (restvattenlagen).

Lagen föreskriver att varje samfällighet som bildas ska regleras av stadgar, som vilken förening som helst. Dessa stadgar ska godkännas och arkiveras hos Lantmäteriet som är tillsynsmyndigheten för samfällighetsföreningar i Sverige. Stadgarna finns att läsa på denna sida, se stadgar.

Utöver stadgarna kan föreningen, genom årsstämma och styrelse besluta om ytterligare regler och regelverk som anses viktiga för att både boendet och förvaltningen ska bli så bra som möjligt. Ett sådant exempel är samfällighetens regler/riktlinjer för trädfällning, se trädfällning.

De boende kan och bör delta i samfällighetens förvaltning antingen direkt eller indirekt. Ett direkt deltagande är att engagera sig i styrelsearbetet medan ett indirekt deltagande är att bidra med idéer och förslag till förändringar genom motioner. För boenden som vill vara med och påverka hur samfällighetsföreningen bedrivs är årsstämma varje år ett viktigt tillfälle. Här fattas beslut om styrelse, men också budget inför kommande förvaltningsår.

Läs mer om Samfälligheter hos Wikipedia.