Information till alla fastighetsägare på Sågvreten som fått vattenskador i samband med skyfallet den 18/8.

Om era skador beror på inträngande vatten från spillvatten- eller dagvattensystemet samt om ni bedömer att föreningen kan bära ett ansvar för det inträffade så kan ni ställa krav på att föreningen ska hålla er ekonomiskt skadefria.  De personer som varit i kontakt med föreningen i frågan har alla blivit beviljade ersättning från sin villaförsäkring. Det krav ni i första hand kan ställa till föreningen, om ni bedömer att det är föreningens ledningssystem som bidragit till skadan, är ersättning för den självrisk ni kommer att få betala på er villaförsäkring.

Sågvretens samfällighetsförening har en försäkring där momentet ansvarsförsäkring ingår. För att pröva om era skador täcks av försäkringen behöver föreningen i ett första skede få in underlag i form av uppgifter om er självrisk eller andra skadeståndskrav. Med detta som underlag gör föreningen sedan en skadeanmälan till vårt försäkringsbolag för att få en bedömning om era krav mot föreningen kan vara ersättningsbara. Om försäkringsgivaren bedömer att skadeståndskraven täcks av försäkringen så kommer föreningen att begära in kvitton för de kostnader som de drabbade har haft.

För att allt ska bli så hanterbart som möjligt för föreningen så vill vi via mejl få alla krav senast den 1/11. I ert skadeståndskrav ska så fullständiga uppgifter som möjligt lämnas. 

Leif Claesson
Sågvretens samfällighetsförening
Tel. 0705 13 33 63